Fáj a hasa, fáj a feje az iskolában

Avagy sajátságos tünetek a tanulásnál (2. rész)

Korábbi cikkünk (Nem hisztis, csak nem ért valamit) folytatásaként most nézzünk meg egy másik sor olyan tünetet, amely – akár hisszük, akár nem – de a tanuláshoz is köthető.

Szinte már-már szokványos, hogy a diáknak fáj a feje tanuláskor, esetleg azzal jön haza az iskolából, hogy fáj a hasa, esetleg hányingere van.

Mit takarhat ez a tünet, ha közvetlenül a tanuláshoz köthető? Pl. iskolában jött elő, vagy ténylegesen akkor, amikor a gyermek olvasott, házi feladatot csinált.

Először is nézzük meg, hogyan ideális tanulni. A legjobb úgy tanulni, hogy amiről olvasunk, vagy amiről előadást tartanak nekünk, ott van előttünk.

Ha a csontokat vesszük épp biológia órán, akkor legyen ott egy műanyag csontváz, esetleg egy jó nagy kép, rajz vagy egy videó.

Ha arról tanulunk történelem órán, hogyan zajlott egy csata, akkor legyenek fotóink, rajzaink, kisvideó, filmrészlet, térkép, esetleg ha megoldható, tényleges tárgyi eszközök. Lehet az témától függően egy gázmaszk, egy kard fából, de úgy is szemléltethetünk valamit, hogy elkészítjük papírból, hogy a tanuló érzékelje annak nagyságát, méreteit, netán a súlyát. El is játszhatunk egyes jeleneteket, hogy érezze, hogy milyen is volt akkor.

Miért érdemes így tanítani?

Nem azért, hogy szórakoztassuk a gyerekeket. Sokan mondják, hogy a tanulás nem szórakozás, egy tankönyv nem lehet kellemes olvasmány, és egyébként is a gyerek tanuljon meg unatkozni is, szedje össze magát…

Igen, de ha nem úgy tanítunk, hogy annak tárgyi és megfogható illetve érzékelhető valója nincs jelen folyamatosan, hanem ehelyett csak száraz szövegeket olvasunk, vagy száraz monológokat hallgatunk, az ténylegesen azt fogja okozni, hogy a tanulónál az alábbi tünetek közül egy vagy több meg fog jelenni:

  • fejfájás
  • szédülés
  • szemfájás
  • furcsa érzés a gyomorban
  • görnyedtség

Azon túl, hogy nem szeretnénk, ha a gyermeknek a fenti fizikai kellemetlenségei legyenek, azért is érdemes kellő figyelmet fordítani erre, mert különben nem fogja igazán megérteni azt, amiről tanul. Ezáltal könnyen elfelejtheti.

Összegzés

Tehát, amikor mi magunk tanulunk vagy tanítunk, nagyon fontos, hogy az elmélet mellé valamilyen gyakorlati dolgot is tegyünk azzal kapcsolatban, amiről épp tanulunk. Valamit, ami érzékelhető, ami látható, ami megfogható, megtapintható stb.

Számos módja van ennek, az oktató kreativitására és idejére, energiájára van bízva, hogy milyen formában valósítja ezt meg, de a lényeg, hogy megvalósítsa.

Vigyünk egy kis színt, egy kis játékosságot a tanulásba, sok képet, videókat (a Google, a Youtube nagy segítségünkre lehet), eszközöket, kis „színjátékot”, és máris sokkal sikeresebbek leszünk.

De ne higgy nekünk! Próbáld ki, figyeld meg saját magad!

Tanuld meg, hogy az egyes tünetek, mint fejfájás, szemfájás, görnyedtség (amelyet nem indokol testi probléma), szédülés stb. pontosan milyen tanulási jelenségeknek a tünete!

Végezd el tanulás-módszertani tanfolyamunkat, vagy küldd el gyermeked. A legoptimálisabb, ha ketten együtt jöttök, hiszen ő megérti az alapelveket, és te pedig tudsz neki segíteni.

Tovább a tanfolyamokhoz»

Oszd meg!