Avagy aki nem érti, oktassa?
Elképesztően furcsa, néha már a humor és a szánalomra méltó határán egyensúlyozó elméletek vannak arra, hogyan kell valamit megtanulni.
A legfrissebb „ötlet”, amelyre bukkantunk így szól:
„Michael Simmons szerint úgy tanulsz meg legjobban valamit, ha másnak el kell magyaráznod vagy éppen tanítanod kell rá. Közben magad is tanulsz.”
Ez aztán igazán eszement tanács! Ha valaki nem ért valamit, akkor nem fogja tudni elmagyarázni. Persze, kaphat jó ötleteket, nézőpontokat valaki mástól, és ha kénytelen a másik miatt végiggondolni, akkor lehet, hogy tisztul számára valamit. De ez egy igazán elferdült módja a tanulásnak, és nem is lesz igazán sikeres.
Az írás további módozatokat is taglal a tanulásra:
- vizuális: lefényképezi a dolgokat
- auditív: minden mondat egy dallam, egy ritmus
- mozgásos: járkál, ugrál, bukfencezik, dobol, tapsol
A tanulás nem egy bonyolult és misztikus tevékenység. Nem kell hozzá ugrálni, alfába lemenni nyugtató zene által, nem kell mentálisan „fényképezni”. Ezek nem a VALÓDI tanulás, hanem a MEMORIZÁLÁS segédeszközei.
Amikor
- azért tanulsz, mert célod van vele,
- és/vagy a dolog egyszerűen érdekel,
- és/vagy akarod azonnal használni a kapott információkat, a kapott tudást,
- van elegendő mennyiségű gyakorlati rész az elmélet mellé,
- érted a leírás (szak)szavait,
- nem hagytál ki fokozati lépéseket (érted az alapokat, illetve amikor pl. matematikában nem a törtek megértése után kívánod rögtön megérteni a másodfokú egyenleteket),
akkor a tanulás megvalósítható. Nem kíván semmilyen rendszert, misztikus dolgokat, kabalákat és bármilyen egyéb hozzáadott dolgot.
Ha úgy érzed, hogy képtelen vagy megérteni az adott dolgot, vagy mindig kiesik az emlékezetedből, annak meghatározott okai vannak.
Ha nem tudsz koncentrálni, valahogy üres a fejed, képtelen vagy figyelni, az egy tanulási tünet.
Lehet, hogy a fenti szokatlan módszerek segíthetnek abban, hogy memorizálj, de abban nem fognak segíteni, hogy valóban megérts valamit, és a későbbiekben az életben, illetve a (leendő) munkádban egy probléma megoldására felhasználd.
Tanuld meg, hogy milyen a valódi tanulás, ami a valóban megértett és elsajátított tudásról szól, valamint arról, hogy a tudást képes legyél alkalmazni is.